Spiritualitatea laicilor
Ep. Robert BarronDiscursul integral al Episcopului Robert Barron de Winona Rochester în a patra zi a Congresului Euharistic Național din Indianapolis, Indiana, SUA, în care a vorbit despre faptul că nu trebuie să gândim că există o spiritualitate a clericilor și consacraților și o altă spiritualitate a laicilor. Pentru a susține această idee, prezintă ce înseamnă pentru laici a trăi sfaturile evanghelice. Subtitrare: Radu și Oana C.
În momentul publicării, subtitrarea în română este disponibilă doar pe Cristofori.ro, nu și pe YouTube, în clipul original.
Durată: 30 minute și 55 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română
Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toți. Vă mulțumesc. Ce priveliște am înaintea ochilor! Și ce zi a fost, nu-i așa? Sunt preot timp de 38 de ani, și aceste zile, aceste zile constituie unul dintre cele mai mărețe momente ale preoției mele. Vorbesc serios. Să vezi procesiunea de astăzi, entuziasmul și apoi acest devotament profund al tuturor, să vezi această adunare… Cum ai putea nega că Duhul Sfânt este aici, printre noi? Am văzut lista vorbitorilor din această seară, iar apoi l-am văzut pe Jonathan Roumie în culise, și mi-am spus: „Minunat! Voi fi primul vorbitor după Isus!” Am ajuns să îl cunosc foarte bine când eram Episcop în California, și, de fapt, a venit la mine acasă de câteva ori. Și… California! Nu puteți fi toți din California. În fine. Jonathan a venit de câteva ori și am descoperit că este grozav cu vocile, după cum știți, și că împreună împărtășim o mare iubire pentru Simpsoni. Așadar, într-o noapte, eram pe veranda din spate a casei mele, iar Jonathan Roumie imita vocile Simpsonilor. Și la un moment dat m-am gândit: „Ok. De pe fața lui Isus iese vocea lui Homer Simpson.” Și m-am gândit: „Viața mea ia o întorsătură ciudată”. În fine.
Vreau să vă împărtășesc câteva gânduri în seara aceasta, oameni buni. Marele apologet catolic englez Ronald Knox a spus ceva ce mi-a rămas pentru întotdeauna în minte, de când am citit. Knox a spus că aproape toate poruncile lui Isus au fost dezonorate, sau maxim onorate prin încălcare (vezi Shakespeare). Gândiți-vă la: „iubește-ți dușmanii” și „binecuvântează-i pe cei care te blestemă” și „nu judecați” și toate cerințele morale ale lui Isus. În mod repetat le-am încălcat. Dar ce ciudat, a spus Knox, există o poruncă a lui Isus pe care, de-a lungul secole, am respectat-o în mod constant. Și aceasta este: „Faceți aceasta în amintirea Mea”. În ciuda păcatelor noastre, în ciuda eșecurilor noastre, în ciuda prostiei noastre și toate celelalte, cumva am știut, oameni buni, printr-un instinct foarte profund, că trebuie să urmăm acea poruncă a Domnului. Am știut, cumva, în inimile noastre, cât de indispensabilă este Euharistia. „Acesta este Trupul Meu”, spune Isus. „Acesta este Sângele Meu.” Și pentru că el nu este doar un profet printre alții, nu este doar o figură înțeleaptă, ci de fapt Dumnezeu din Dumnezeu, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, fiind așa ceea ce El spune – este. Aceasta este teologia fundamentală a Bisericii, teologia Prezenței reale. Acesta este motivul pentru care suntem aici.
Dar vreau să vă concentrați asupra unor cuvinte cărora poate nu le acordăm suficientă atenție. Isus, într-adevăr, spune: „Acesta este Trupul Meu”, dar apoi adaugă: „dăruit pentru voi”. „Acesta este Sângele Meu, vărsat pentru voi.” Ce devine cu adevărat prezent în Euharistie, oameni buni, nu este doar Trupul și Sângele lui Isus, stând oarecum mut și obiectiv acolo. Ceea ce devine cu adevărat prezent este Trupul lui Isus dăruit, Sângele lui Isus vărsat. Prin urmare, atunci când consumăm Euharistia, devenim ceea ce mâncăm, nu-i așa? Devenim ceea ce mâncăm. Devenim conformați unei iubiri până la moarte. Devenim un trup dat pentru alții. Devenim sânge vărsat în numele altora. Iată… Este o idee provocatoare, dar v-o voi oferi tuturor în această seară. Creștinismul vostru nu este pentru voi. Creștinismul nu este un program de auto-dezvoltare, ceva conceput doar pentru a ne face să ne simțim mai bine cu noi înșine. Creștinismul vostru este pentru lume. Isus a spus: „Tu ești lumina lumii”. Dacă îți pui lumina sub obroc, nu ajută la nimic. „Tu ești sarea pământului.” Prin urmare, trebuie să sporești ceea ce este bun în lume. Trebuie să eradichezi ceea ce este rău în lume. „Dacă sarea își pierde gustul, cu ce se va săra?” Înțelegeți ideea? Creștinismul nostru nu este pentru noi. Noi mâncăm Trupul și bem Sângele lui Isus, care au fost oferite pentru lume. Gândiți-vă, oameni buni, la dragul Papă Francisc: Biserica ce iese din ea însăși. Da. Da. Euharistia nu este pentru noi, ca un mic bun privat. Urmărește să ne conformeze după Cristos, care își dă Trupul, Sângele, Sufletul și Divinitatea pentru lume.
…