De ce să îți mărturisești păcatele la un preot?

Aquinas 101

Una dintre cele mai frecvente întrebări legate de Sacramentul Penitenței – cunoscut și sub numele de Spovadă sau Reconciliere – este „de ce trebuie să îmi mărturisesc păcatele la un preot?” De ce nu putem merge la un alt credincios sau să mergem direct la Isus Cristos, Medicul divin? În acest episod din Aquinas 101: Sacramentele, urmăriți-l pe pr. John Mark Solitario OP, preot catolic și frate dominican din Provincia Sfântul Iosif, care explică de ce trebuie să ne mărturisim păcatele la preot.

Clipul este subtitrat în română de Radu și Oana C. În momentul publicării, subtitrarea în română este disponibilă doar pe Cristofori.ro, nu și pe YouTube, în clipul original.

Durată: 7 min 47 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română

Vezi pe YouTube
Etichete: *

Una dintre cele mai frecvente întrebări despre Sacramentul Penitenței, cunoscut și sub numele de Spovadă sau Reconciliere, este de ce noi, catolicii, trebuie să ne mărturisim păcatele unui preot. Care este rostul? De ce nu putem merge la un alt credincios sau direct la Isus Cristos, Medicul divin? În acest videoclip, vom aborda aceste întrebări importante și vom explora ce are de spus Sf. Toma de Aquino pe această temă. Așadar stați aproape! Aquinas 101

Institutul Tomistic
DE CE SĂ ÎȚI MĂRTURISEȘTI PĂCATELE LA UN PREOT?

Pentru Sf. Toma de Aquino, Isus Cristos este „Medicul sufletelor” care lucrează asupra inimilor discipolilor Săi, astfel încât aceștia să învețe să iubească ce este bine și să respingă ce este rău. El face lucrarea de convertire interioară în fiecare suflet care îi invită prezența. Aquino continuă explicând că Cristos îi însărcinează, de asemenea, pe slujitori să completeze, prin Sacramente exterioare, ceea ce El a început în interior. El își echipează preoții cu „medicamente purgative” precum Botezul și Spovada pentru „a îndepărta febra păcatului”. Prin urmare, a-ți mărturisi păcatele la preot înseamnă a-l lăsa pe Medicul divin să continue o intervenție salvatoare în viața ta. Pentru cei care comit păcate după Botez, Spovada la un preot este necesară pentru a îndepărta dezordinea și a recâștiga integritatea spirituală. Sf. Toma de Aquino spune următoarele: „Este necesar pentru mântuirea păcătosului ca păcatul să fie îndepărtat de la el; ceea ce nu se poate face fără Sacramentul Penitenței, în care puterea Pătimirii lui Cristos operează prin dezlegarea dată de preot și prin actele penitentului, care cooperează cu harul pentru distrugerea păcatelor”.

Aquino compară Spovada sacramentală cu o persoană grav rănită care are nevoie de tratament medical. Dacă nu ar exista răni sau boli, bărbații și femeile s-ar naște și ar crește până la maturitate hrăniți cu mâncare și băutură și cu celelalte lucruri necesare vieții, dar fără a avea nevoie de intervenții medicale. Aceasta nu este viața umană așa cum o cunoaștem. De fapt, ne aflăm amenințați de multe pericole, și nu toate sunt în afara noastră! Sf. Toma învață că Sacramentele Botezului, Mirului și Euharistiei sunt suficiente pentru nașterea, creșterea și hrănirea în viața interioară a harului. Dar având în vedere posibilitatea păcatului personal, o alegere deliberată de a gândi, vorbi sau acționa separat de Dumnezeu, este nevoie de un Sacrament special pentru a-l readuce pe creștinul căzut la sfințenie. Acesta este Sacramentul Penitenței.

Preotul catolic acționează ca un slujitor sau agent al lui Cristos, Medicul divin, îngrijind rănile spirituale ale păcătoșilor. Unul dintre teologii preferați ai Sf. Toma, Sf. Augustin, spune că „Spovada scoate la iveală boala ascunsă a sufletului prin speranța de iertare”. Cei care se găsesc a fi „bolnavi” spiritual, poate printr-o luptă continuă cu un viciu mortal, pot găsi alinare și speranță supunându-se Medicului spiritual și asistenților Săi. Prin mărturisirea păcatelor în mod specific, o parte infectată a sufletului poate fi descoperită, apoi dezinfectată prin dezlegare și i se poate acorda un remediu continuu prin acceptarea unei penitențe.

Dar de ce să te spovedești unui preot? Nu ar trebui ca orice credincios să poată acționa ca unul dintre „asistenții medicali” ai lui Cristos? Deși este adevărat că mărturisirea în fața celor care nu sunt hirotoniți poate fi utilă din punct de vedere uman, Isus Cristos le-a acordat apostolilor și succesorilor lor hirotoniți o putere unică de a ierta păcatele în numele lui Dumnezeu. Printr-o configurare spirituală profundă după Medicul divin, fiecare preot catolic are capacitatea de a asculta și de a ierta păcatele semenilor săi, nu pur și simplu ca un om care le ascultă și le iartă, ci ascultându-le și iertându-le în numele lui Dumnezeu. Însărcinați să ierte păcatele in persona Christi (în persoana lui Cristos), preoții oferă păcătoșilor căiți un acces special la Isus Mântuitorul. La aceasta se referă Sf. Toma de Aquino când spune că „puterea Pătimirii lui Cristos operează prin dezlegarea dată de preot și prin actele penitentului”.

Cum au început primii preoți această muncă de asistenți ai lui Isus, Medicul divin? În timpul vieții Sale pe pământ, Isus a vestit căința sau convertirea din toată inima de la modurile de a gândi și a acționa separat de Dumnezeu. De aici, primele cuvinte ale lui Cristos consemnate în Evanghelia după Sf. Marcu: „Căiți-vă (convertiți-vă) și credeți în Evanghelie” (1,15). Apostolii au ajuns să înțeleagă „Vestea Bună” că Isus a venit să îi salveze pe păcătoși ca un Medic spiritual, preocupat nu de cei sănătoși, ci de cei bolnavi. Iar mai târziu i-a însărcinat să predice iertarea în numele Său tuturor națiunilor. Este important de observat că Cristos nu i-a trimis pe apostolii Săi și pe succesorii numiți de ei în lume cu mâinile goale sau prost echipați. Li s-a poruncit să administreze Sacramentul Botezului, necesar fiecărui membru al rasei umane, și să le acorde astfel o „a doua naștere”. Dar Botezul nu a fost singura „procedură” spirituală pe care preoții lui Cristos au fost echipați să o efectueze. El le-a dat, de asemenea, puterea „de a lega și de a dezlega”, așa cum este consemnat în Matei, capitolul 16 – această putere spirituală reprezentată de „cheile” metaforice date Sf. Petru. El și alți anumiți discipoli au fost împuterniciți să facă judecăți cu consecințe veșnice pentru alți membri ai Bisericii.

Cel mai concret, în Ioan, capitolul 20, Isus a acordat primilor Săi preoți puterea de a ierta păcatele. Iată primele Sale cuvinte adresate discipolilor Săi după ce a înviat din morți: „Pace vouă! Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și Eu pe voi. Primiți pe Duhul Sfânt. Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute.” Acești oameni aleși nu erau lipsiți de greșeli sau de teamă. Dar, în acel prim Paște, ei au beneficiat personal de rănile de acum glorioase ale Mântuitorului și au fost însărcinați să extindă puterea Sa vindecătoare la toți. La rândul lor, ei au hirotonit mai mulți preoți, astfel încât prezența vindecătoare a Învățătorului lor să continue cu ei. Discipolii creștini de astăzi au acces la Isus, Medicul divin, în special prin slujirea smerită a preoților. Rănile pe care le purta în starea Sa de înviat nu mai erau semne de slăbiciune, ci o invitație pentru păcătoși: „Vedeți rănile Mele sacre care au dobândit mântuirea? Acum arătați-mi rănile voastre spirituale cauzate de păcat. Permiteți-mi să vă vindec prin slujirea unui preot.” Nu trebuie să ne ascundem niciodată slăbiciunea sau eșecul nostru de Dumnezeu. Trebuie să cerem vindecare! Preotul care ne ascultă și ne iartă păcatele este slujitorul vizibil al lui Cristos și el va păstra absolut secret ceea ce dezvăluim; el acționează aici nu ca un om obișnuit, ci ca un agent special al lui Dumnezeu. Aceasta este ceea ce se înțelege prin „sigiliul Spovezii”. Cu atât mai multă încurajare deci să veniți la Medicul divin care dorește să vă redea viața și sfințenia Botezului prin Sacramentul Penitenței!

Pentru lecturi, podcasturi și multe materiale video ca acesta, vizitați Aquinas101.com. Acolo nu uitați să vă înscrieți la unul dintre video-cursurile gratuite despre Aquino. Și nu uitați să dați like și să distribuiți prietenilor, căci contează ceea ce credeți.