Ce ne învață Catehismul despre Euharistie

Brant Pitre

În acest material, Brant Pitre prezintă ce ne spune Catehismul despre ce înțelege Biserica atunci când spune că Euharistia este (1) izvorul și culmea vieții creștine, respectiv (2) care sunt câteva dintre numele Euharistiei pe care Catehismul ni le oferă. Acest material reprezintă sesiunea 1 dintr-un program de 10 sesiuni despre Euharistie (în sesiunile 2-10 Pitre parcurge Biblia de la Geneză la Apocalips arătând unde apare Euharistia în Biblie). Mai multe informații despre program, tradus integral în limba română, se găsesc aici.

Clipul este subtitrat în română (traducerea: Radu și Oana C.).

Durată: 39 min 41 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română

Vezi pe YouTube
Etichete: *

Bine ați venit la prima noastră sesiune din această nouă serie de studiu biblic intitulată: „Euharistia. Să descoperim Liturghia în Biblie”. Numele meu e dr. Brant Pitre, sunt profesor de biblic la Seminarul Notre Dame din New Orleans, Louisiana, unde predau de 5-6 ani. Am obținut doctoratul în Noul Testament de la Universitatea Notre Dame, din Indiana, și mă bucur să fiu aici, cu Dvs, astăzi pentru a studia una dintre cele mai interesante teme din toată Sfânta Scriptură și anume Liturghia în Biblie. Căutăm Euharistia în paginile nu doar ale Noului Testament, ci, așa cum veți vedea, și ale Vechiului Testament.

Această temă e una dintre temele mele favorite, de fapt, acum câțiva ani am publicat o carte intitulată: „Isus și rădăcinile iudaice ale Euharistiei. Misterul Cinei de pe Urmă”, și ne vom baza pe o parte din materialul din cartea „Isus și rădăcinile iudaice ale Euharistiei”, dar mă bucur să spun că într-un fel vom merge și dincolo de ea. Căci vom face o „călătorie” de la Geneză la Apocalipsă cu Euharistia în centru, concentrându-ne pe Euharistie. Așadar, deși ne vom baza pe carte, ne vom extinde dincolo de ea și vom merge mai în profunzime, unde e „ascunsă” Euharistia în paginile Sfintei Scripturi.

Am ales această temă deoarece Euharistia, așa cum învăța Conciliul Vatican II, în anii ’60, e „izvor și culme a întregii vieți creștine” (CBC 1324). E învățătura Bisericii: Euharistia e izvor și culme a vieții creștine. Vom vedea imediat ce înseamnă exact aceasta. Și știm că așa stau lucrurile, deoarece Liturghia e într-un anumit sens cel mai vizibil semn a ce înseamnă a fi catolic. E ceea ce ne unește ca și catolici. În fiecare duminică ne adunăm pentru a-i aduce cult Domnului și pentru a primi Euharistia. Chiar și astăzi, când cineva spune: „Sunt catolic practicant”, ce înseamnă? Înseamnă cel puțin: „Merg la Liturghie”.

Liturghia e deci cu adevărat centrul catolicismului, centrul credinței noastre, ceea ce ne distinge ca și catolici. Și totuși, în același timp, poate fi oarecum o piatră de poticnire căci uneori, creștini din alte denominațiuni privesc la catolicism, privesc la Liturghie și spun: „De ce faceți ceea ce faceți la Liturghie?” Unii creștini întreabă: „Unde e Liturghia în Biblie?” Dacă deschideți Biblia și căutați în Vechiul Testament, în paginile Noului Testament cuvântul „Liturghie”, știți ceva? Nu îl veți găsi. Nu veți găsi nici substantivul „Euharistie” în Noul Testament. Este așadar Liturghia biblică? Și dacă da, unde se găsește?

Dacă mergeți la Euharistie, la celebrarea euharistică, ce vedeți, când mergeți la Liturghie? Vedeți vase cu apă sfințită, preoți înveșmântați, vedeți altare și lumânări, poate și tămâie, oameni în genunchi, în picioare, ascultând Cuvântul lui Dumnezeu, imagini ca Mielul lui Dumnezeu, Sângele Legământului… Unele dintre acestea pot fi ciudate dacă nu ați crescut catolici, cunoscându-le, fiind familiarizați cu ele. Totuși, așa cum vom vedea, toate aceste imagini, dintre care unele îi pot tulbura sau intriga pe oameni când le întâlnesc, se găsesc în chiar paginile Scripturii.

Însă pentru a vedea aceasta clar, trebuie să facem ceva foarte important în timpul nostru împreună: nu putem privi la Euharistie doar în Noul Testament. Trebuie să mergem înapoi la Vechiul Testament. Îmi place să le spun studenților mei: „Dacă vedeți ceva ciudat în catolicism, provine din iudaism. Vine – e adevărat! – din Vechiul Testament.” Un motiv pentru care mulți creștini nu înțeleg credința catolică, – de fapt mulți catolici nu înțeleg de ce facem ceea ce facem – e pentru că nu cunosc suficient Vechiul Testament.

Așadar, în timpul nostru împreună, în această serie de studiu biblic, vom începe cu Geneza, în sesiunea următoare, și vom merge de la Geneză la Apocalipsă, de la începutul istoriei la sfârșitul veacurilor; de la începutul Bibliei la sfârșit, și ne vom întreba: „Unde se găsește Liturghia? Unde se găsește Euharistia în paginile Sfintei Scripturi?” Acesta e scopul nostru pentru timpul nostru împreună.

Totuși, în această primă sesiune, în introducere, vom începe de fapt cu Catehismul Bisericii Catolice (CBC). Doresc să încep cu învățătura Catehismului despre Euharistie, din partea a doua a CBC, ce se concentrează pe Sacramente. Dacă ați parcurs CBC, poate sunteți familiarizați cu el, știți că e un rezumat oficial al întregii învățături a Bisericii despre doctrină, credință și morală, publicat de Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea, în 1994. Secțiunea despre Euharistie va fi într-un fel ghidul nostru în structurarea acestui studiu biblic. E o frumoasă și puternică introducere în misterul Euharistiei. De acolo vom începe așadar astăzi.

Vom vedea ce are să ne spună Catehismul despre ce înțelege Biserica atunci când spune că Euharistia e (1) izvorul și culmea vieții creștine și (2) vom vedea câteva dintre numele Euharistiei pe care Catehismul ni le oferă. Literalmente sunt zeci de nume pentru Euharistie și fiecare dezvăluie diferite fațete ale misterului Euharistiei. Așa cum vom vedea, unele vin direct din paginile Sfintei Scripturi.