Cea mai importantă întrebare despre avort

Dennis Prager

Avortul este corect sau greșit? Este întrebarea cea mai importantă, care se pierde în contextul în care dezbaterea din societate este concentrată mai ales pe legalitate. (Vorbitorul, evreu, oferă un răspuns cu elemente interesante. Antepenultima sa afirmație în special este discutabilă. Dar clipul merită oricum văzut.)

Subtitrarea este realizată de Asociația Pro Vita București. Dacă nu apare în clip, activați-o.

Durată: 5 min 19 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română

Vezi pe YouTube
Etichete:

Subtitrarea în limba română

Haideți să vorbim despre unul dintre cele mai încărcate de emoție subiecte: AVORTUL. Dar într-o manieră distantă. De asemenea, să nu abordăm întrebarea care preocupă cel mai mult în discuțiile pe subiectul acesta: dacă ar trebui ca avortul să fie legal sau ilegal. Singura problemă pe care ne-o punem aici privește morala: „Poate fi moral să sfârșești viața unui făt uman?”

Să începem cu întrebarea: „Are fătul uman vreo valoare și vreun drept?” Este un fapt științific că fătul uman este viață umană. Cei care argumentează că fătul uman nu are drepturi spun că un făt nu este o persoană. Dar chiar dacă asta crezi, nu înseamnă că fătul nu are nici o valoare intrinsecă sau nici un drept. Sunt atâtea făpturi vii care nu sunt persoane, dar au și valoare și drepturi. Spre exemplu, câinii sau alte animale. Și acesta este argumentul moral numărul unu: o ființă umană nu trebuie să fie o persoană pentru a avea valoare morală intrinsecă și drepturi.

Când se confruntă cu acest argument, oamenii de obicei schimbă subiectul spre drepturile mamei, însemnând că este dreptul mamei să sfârșească viața fătului sub orice circumstanță, pentru orice motiv și în orice perioadă a sarcinii. Este aceasta moral? Este doar dacă credem că fătul uman nu are valoare intrinsecă. Dar în cele mai multe cazuri, aproape toată lumea crede că fătul uman are în esență valoare infinită și un drept aproape absolut la viață. Când? Atunci când o femeie însărcinată vrea să nască. Atunci, societatea și legile acesteia consideră că fătul este atât de valoros, încât dacă cineva ar vrea să ucidă acel făt, persoana ar putea fi acuzată de crimă. Doar dacă o femeie nu dorește să nască, mulți privesc fătul ca fiind lipsit de importanță. Are asta sens? Nu pare să aibă, indiferent dacă fătul are sau nu vreo valoare. Iată argumentul moral numărul doi: pe ce temei moral mama decide de una singură valoarea unui făt?

Cu siguranță nu facem asta când este vorba de un copil nou născut. Societatea, nu mama și nici tatăl determină dacă un copil nou născut are valoare și drept la viață. Deci, întrebarea este: De ce ar fi diferit ÎNAINTE ca ființa umană să se nască? De ce o persoană sau mama are dreptul să determine dacă acea ființă are vreun drept la viață? Oamenii răspund: „pentru că femeia are dreptul să își controleze corpul.” Ei da, acest lucru este în totalitate corect. Totuși, problema aici este că fătul NU este corpul ei, ci este ÎN INTERIORUL corpului ei. Este un corp separat. Și acesta este argumentul moral numărul trei: Nimeni nu întreabă vreodată o femeie însărcinată: Ce-ți face corpul? când întreabă despre făt. Oamenii întreabă: Ce-ți face COPILUL?

Argumentul moral numărul patru: Practic toată lumea este de acord că, atunci când copilul iese din pântec, a-l ucide este o crimă. Dar să îl omori deliberat cu câteva luni înainte de naștere este considerat la fel de puțin problematic moral ca și o extracție dentară! Ce sens are asta? Și, în sfârșit, argumentul moral numărul cinci: Nu există situații în care cam oricine, chiar și cei care sunt „pro-alegere”, să considere că avortul ar putea să NU fie moral? De exemplu: ar fi moral să avortezi un făt de sex feminin doar pentru că mama preferă băieții, Cum s-a întâmplat de milioane de ori în China și în alte locuri? Și încă un exemplu: să presupunem că știința dezvoltă o metodă de a determina dacă copilul din pântec este homosexual sau heterosexual. Ar fi moral să ucizi un făt homosexual pentru că mama nu și-a dorit un copil homosexual?

Oamenii pot oferi motive practice pentru a nu incrimina avortul în orice situație. Oamenii pot avea opinii diferite despre momentul la care omul devine o persoană și despre moralitatea avortului după viol sau incest. Dar, cu privire la marea majoritate a avorturilor, cele făcute de o femeie sănătoasă care avortează un făt sănătos, să fim clari: majoritatea acestor avorturi pur și simplu sunt imorale. Societățile bune pot supraviețui dacă unii oameni fac lucruri imorale. Dar o societate bună nu poate supraviețui dacă numește lucrurile imorale – „morale”.

Sunt Dennis Prager.