De ce cult adus Mariei?
Brant PitreCatolicii sunt des întrebați de ce aduc „cult” Fecioarei Maria. Biblistul american Brant Pitre consideră că răspunsul stă în figura reginei-mamă din lumea iudaică, în acest sens pornind de la Luca 1. Secvența este mai mult un teaser la sesiunea IV din programul „Maria. Biblia și Mama lui Dumnezeu”, în care subiectul este tratat amplu. Mai multe informații despre program, tradus integral în limba română, se găsesc aici.
Clipul este subtitrat în română (traducerea: Radu și Oana C.).
Durată: 1 min 57 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română
Dar pentru mine, cred că întrebarea pe care cei mai mulți catolici o primesc despre Maria e aceasta: „De ce voi, catolicii, o venerați pe Maria?” Sau, de fapt, de obicei: „De ce vă închinați Mariei?” „De ce vă rugați la ea și o rugați să mijlocească pentru voi? De ce îi cântați imnuri de laudă? Nu o faceți egală cu Dumnezeu? De ce toată această venerație? Nu este pur și simplu idolatrie să faceți aceste lucruri?” Cred că aceasta e cea mai frecventă obiecție față de credința și obiceiurile catolice privitoare la Maria. După mine, cel mai important mod de a răspunde la întrebare e să ne concentrăm pe identitatea Mariei ca Regină-Mamă în Biblie. Bine. Iată deci ce vom face în această sesiune.
Dar, ca întotdeauna, dorim să începem cu Isus și să ne asigurăm că înțelegem cine e El, înainte de a ne îndrepta spre cine e Maria. Așadar, în acest caz, doresc să încep cu un citat din Evanghelia lui Luca, 1,31-32. Sunt cuvintele îngerului Gabriel către Maria, la Buna Vestire. Doresc doar să evidențiez ceva ce spune Gabriel. El îi spune Mariei: „Iată, vei primi în sân și vei naște un fiu și îl vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul tatălui Său, David.” În sesiunea trecută l-am văzut pe Isus ca Mesia davidic. Dar aici vreau să ne concentrăm puțin mai mult asupra identității pe care o are de Cel care este moștenitor al tronului. Pentru că acest lucru are multiple implicații pentru cine este Maria, în contextul evreiesc al secolului I. De ce? Ei bine, pentru că orice evreu din secolul I ar fi știut că dacă Isus este regele care va fi așezat pe un tron, atunci înseamnă că trebuie să existe și o regină. E foarte important. La fel ca la noul Adam și noua Evă: dacă El e noul Adam, cine e noua Evă? Maria. Ei bine, dacă El e noul Rege davidic, cine e noua Regină davidică?