De ce ne-a dat Dumnezeu trupuri

pr. Mike Schmitz

Dumnezeu a făcut lumea – și te-a făcut și pe tine – cu un scop. Care este acel scop? Ei bine, acest subiect l-a abordat în detaliu Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea în catehezele din Teologia Trupului, pe care pr. Mike le rezumă în acest material video. Cu deosebită simplitate, pr. Mike – inspirat de Sfântul Papă – împărtășește adevărurile fundamentale ale acestei ingenioase viziuni despre umanitate și sexualitate. Făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, tu ești trupul tău și ești făcut pentru iubire. Ce faci cu trupul tău contează. Va trebui să urmărești materialul video pentru a ajunge la punctul ultim și cel mai impresionant. E uimitor!

Traducere: Cristoforii. Dacă subtitrarea nu apare, activați-o.

Durată: 10 min 6 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română

Vezi pe YouTube originalul
Etichete: *

Ok! Asta este… Ok, sunt super-agitat și… cum se spune? Cafeinizat? Nu sunt sigur. Entuziasmat? Am încercat să fac acest clip despre Teologia trupului și l-am făcut de o mie de ori. O mie e o exagerare, dar, așa cum spuneam, le umflu acum. Voi mai încerca odată. Poate îmi va ieși lovitura. Poate iese din prima. Din a doua? Din a treia? Din… Poate voi tot încerca. Cine știe? Încerc. Să începem.

DE CE NE-A DAT DUMNEZEU TRUPURI

Salut! Sunt pr. Mike Schmitz și suntem la Ascension Presents. Oamenii mă întreabă des: „Puteți să explicați ce e Teologia trupului? Faceți un clip pe această temă.” Iar eu am spus: „Pot să încerc”. Atenție: e frumoasă, complexă și vastă. Așa că va trebui să o reduc la elementele Teologiei trupului despre care cred că pot surprinde dar nu exprima pe deplin ceea ce numim TT: Teologia trupului. Iată deci câteva dintre principiile esențiale ale TT.

Mai întâi trebuie poate să înțelegem… „Spuneți acești termeni, aceste cuvinte precum Teologia trupului. Despre ce e vorba?” Teologia trupului desemnează învățăturile Sf. Ioan Paul cel Mare, ce datează din 1979 până în 1985, deci timp de circa 5 ani a ținut aceste audiențe de miercuri, pe care se știe că le țin Papii. În acei 5 ani, a ținut circa 135 de audiențe de miercuri ce au fost reunite și compilate la un loc. Ele reprezintă gândirea Papei Ioan Paul al II-lea referitor la relația cu Dumnezeu, cu semenii și relația în acea unitate pe care am avut-o la început, dar am pierdut-o și pe care Domnul Isus dorește să o refacă.

În esență, Papa Ioan Paul al II-lea a privit lumea noastră și a spus: „E atâta stricăciune, atâta foame de Domnul iar El a venit deja și ni s-a dat pe Sine dar noi nici măcar nu ne înțelegem pe noi.” Avem deci nevoie de o antropologie adecvată. Noi nu mai înțelegem nici cine suntem ca oameni așa că ne trebuie o înțelegere adecvată despre ce e ființa umană. O antropologie adecvată. Dar și de o teologie adecvată: să înțelegem cine e Dumnezeu. Și de o soteriologie adecvată: să înțelegem cum suntem mântuiți, dar e un alt subiect.

Care sunt deci punctele principale ale Teologiei trupului după pr. Mike?

1) Dumnezeu a creat lumea aceasta și pe tine în mod voit și din iubire. Sunt cel puțin 2 consecințe: Unul e că a creat lumea în mod voit, deci nu e un accident. Lumea are un sens și tu nu ești un accident. Viața ta are deci un sens. Nr. 2: Din iubire. Nu e ca și cum Dumnezeu exista înainte de orice, gândind: „Sunt singur. Îmi trebuie cineva să mă adore”, „Am nevoie de susținere. Voi crea lumea!” Nu, nu! Dumnezeu e complet mulțumit și deplin în bunătatea, bucuria și iubirea Sa – Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, această comuniune de Persoane – și a dorit să împărtășească bucuria, să creeze făpturi cu care să împărtășească iubirea. Așadar, Dumnezeu a creat lumea și pe tine în mod voit și din iubire.

2) Dumnezeu a creat omenirea după chipul și asemănarea Sa și inițial cu această unitate, în relația potrivită cu El, cu semenii și cu noi înșine.

3) Dumnezeu a creat ființele umane cu un mixt trup-suflet. Ce vreau să spun e că ești suflet tău și trupul tău împreună. Aceasta e ființa umană: un mixt trup-suflet. Contrazice direct unele curente de gândire moderne sau recente. Cultura noastră spune, dacă ești ateist materialist, că ești doar o colecție de atomi, de celule. Asta e tot ce ești, nimic altceva. Ești o doar o parte din univers, nimic supranatural. Ești doar materie. O altă viziune spune că de fapt acea materie nu e adevăratul tu. Adevăratul tu e mintea ta, psihicul, sufletul tău. Adevăratul tu nu are nimic de-a face cu trupul. Adevăratul tu e mintea, e spiritul tău. Ambele viziuni sunt parțial adevărate. În viziunea creștină tu ești spiritul tău, sufletul tău, și ești trupul tău, împreună. Așa e ființa umană. Un alt fel de a spune e: 3) Tu ești trupul tău. 1) Dumnezeu te-a creat pe tine și universul, lumea întreagă, în mod voit și din iubire. 2) Dumnezeu a creat omenirea după chipul și asemănarea Sa și inițial în această unitate cu El, cu semenii și cu noi înșine. 3) Tu ești trupul tău. Dacă ai fost creat în mod voit și lumea are sens și ai fost creat după chipul Lui și tu ești trupul tău, atunci:

4) Ceea ce faci cu trupul tău contează. Papa Ioan Paul al II-lea spunea: „Trupul și doar el are capacitatea de a face vizibil invizibilul: spiritualul și divinul.” Deci doar trupul poate exprima ce e invizibil. Ce e invizibil? Sufletul tău. Ce e invizibil? Spiritul tău. Ce e invizibil? Psihicul tău. Trupul poate exprima aceasta și deci ce fac cu trupul meu contează. Pentru că

5)… E uimitor, e năucitor! Isus revelează secretul cel mai profund al lui Dumnezeu. Acest secret e că Dumnezeu e un schimb etern de iubire: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. E o comuniune de Persoane. Esența, nucleul la Cine e Dumnezeu, secretul Său cel mai profund e că El e iubire. Reveniți la 2) Cine e creat după chipul lui Dumnezeu? Tu ești. Ce înseamnă aceasta despre tine? Dacă secretul cel mai profund al lui Dumnezeu e că El e iubire și tu ești creat după chipul lui Dumnezeu înseamnă că tu ești făcut pentru iubire. Ai un scop; ești după chipul Său; ai un trup; ce faci cu trupul contează; Dumnezeu e iubire, de aceea identitatea ta profundă e să iubești. Și ce suntem chemați să facem? Putem doar să iubim adevărat sau fals. În esență, trupul nostru are un limbaj. În acest limbaj, fie spunem adevărul, fie mințim. În modul în care interacționăm cu ceilalți, fie îi iubim cu adevărat, onest, autentic, fie suntem ispitiți să ne folosim de ei și să acționăm urmând ispita de a-i folosi. De fiecare dată când mă folosesc de cineva, când oricine se folosește de cineva – poate fi în mii de moduri diferite – e aproape mereu o minciună. E de fapt mereu o minciună: spun o minciună cu trupul meu, fie că e cu gura din trupul meu, cu ochii din trupul meu, cu o altă parte din trupul meu, dar e mereu legată de spunerea unei minciuni cu trupul meu.

Să recapitulăm deci. 1) Universul și cu tine: în mod voit și din iubire. 2) Chip și asemănare, având inițial această unitate cu Dumnezeu, cu semenii și cu noi înșine. 3) Tu ești trupul tău. 4) Ce faci cu trupul tău contează, dacă tu ești trupul tău. 5) Dumnezeu e iubire, de aceea și tu, identitatea ta e că ai fost făcut pentru iubire.

6) Isus a venit să repare stricăciunea de la cădere, stricăciune experimentată de toți, adică avem o relație distrusă cu Dumnezeu. Deși pentru aceasta am fost făcuți inițial, s-a pierdut, s-a stricat: cu Dumnezeu, cu semenii și chiar cu noi înșine. Isus Cristos a venit ca să repare aceasta și a făcut-o în multe, multe moduri, dar mai ales în două: 1 – ne-a arătat în și cu Trupul Său – ce a făcut pe cruce? Trupul Său spune adevărul: „Acesta este Trupul Meu, pentru voi. Îl ofer Tatălui. Fac aceasta pentru voi”, o dăruire de sine. Dăruire de sine, nu posesivitate, ci dorința de a se dărui pe sine. Și 2 – dându-ne Duhul Său Sfânt, a făcut posibil ca noi să trăim cu adevărat așa cum a trăit El. Noi de noi nu putem, noi singuri, fără har e ca și cum am scoate untul din noi: „Nu știu dacă pot să mai rezist!” Dar Isus Cristos nu doar a fost un exemplu și a făcut posibilă deschiderea raiului, ci ne-a și dat Duhul Său Sfânt care ne dă combustibilul pentru a merge mai departe. Iar Christopher West spune – vorbește des despre Teologia trupului e așa bun, se pricepe așa bine – „ca să repare ceea ce a fost stricat de păcat.” Deci Isus și Duhul Sfânt, ce fac? Refac relația cu Dumnezeu. Pot vindeca relația cu semenii și pot reface, într-o anumită măsură în această viață, această integritate interioară pe care trebuia să o avem. Și când mergem cu Isus, cu puterea Duhului Sfânt, relația noastră cu Tatăl e refăcută, relația noastră cu semenii e vindecată și relația cu noi înșine e pusă în ordine.

Sunt unele dintre veștile minunate ale Teologiei trupului, pe care le traduci și le aplici în relații, în viața de rugăciune, în modul cum te trezești și mergi la lucru în fiecare zi sau la cum te antrenezi, sau cum conduci mașina… oriunde, sau la cum îi privești pe ceilalți, cum vorbești cu ceilalți, la cum suferi în trupul tău. Dacă tu ești trupul tău și ce faci cu trupul tău contează, atunci suferi cum a suferit Isus. Atunci există aici o putere! Teologia trupului poate fi aplicată în multe moduri, dar pentru aceasta trebuie să îi înțelegem principiile de bază.

Care sunt ele, din nou? 1) Dumnezeu a creat universul și pe tine în mod voit și din iubire. 2) Ești creat după chipul lui Dumnezeu, care, am văzut, e iubire, deci ești făcut pentru iubire, originar în unitate cu El, cu semenii și cu noi înșine. 3) Tu ești trupul tău. 4) Deci ce faci cu trupul tău contează. 5) Isus a revelat că Dumnezeu e iubire. 6) Isus repară, face posibil ca noi să avem acea relație cu El, cu semenii și acea unitate interioară, din nou, atâta timp cât mergem cu El. Nu putem fi perfect vindecați în această viață, dar în această viață avem așa multe daruri ale harului lui Dumnezeu încât putem începe și continua să mergem zilnic cu Teologia trupului, adică să umblăm în fiecare zi ca oameni răscumpărați de harul lui Dumnezeu.

Din partea Ascension Presents, sunt pr. Mike. Dumnezeu să vă binecuvânteze!