De ce să îmi mărturisesc păcatele la preot?

pr. Mike Schmitz

Dacă ai participat la o discuție în care a trebuit să aperi credința catolică, probabil ai auzit pusă această întrebare. Nu este ușor de răspuns, dar pr. Mike oferă mai multe motive pentru care mărturisirea păcatelor în fața preotului are logică. Spovada nu este o tradiție umană a Bisericii, ci un dar prețios dat de Dumnezeu și cu rădăcini în Scriptură.

Traducere: Mircea Fernea și Cristina Grigore. Dacă subtitrarea nu apare, activați-o.

Durată: 8 min 44 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română

Vezi pe YouTube
Etichete: *
Salut. Sunt pr. Mike Schmitz și suntem la Ascension Presents. Deseori, persoane catolice și necatolice, prieteni și cei pe care îi întâlnesc care devin prieteni, căci așa… nu contează… Oamenii mă întreabă: „De ce trebuie să mărturisiți păcatele la preot? Catolicilor, de ce trebuie să faceți aceasta?” Un catolic ar putea spune: „Hei! De ce noi, catolicii, trebuie să mărturisim păcatele la preot? De ce nu mergem direct la Dumnezeu?” E o întrebare excelentă și despre aceasta vom vorbi azi.

DE CE SĂ ÎMI MĂRTURISESC PĂCATELE LA PREOT?

Când cineva spune: „De ce să îți mărturisești păcatele la preot și nu direct lui Dumnezeu?” răspund: „Te rog, întâi du-te direct la Dumnezeu! Te rog, du-te direct!” Să știi că nouă, creștinilor botezați, Isus și puterea Spiritului Sfânt ne dau acces direct la Tatăl. Chiar dacă ești în păcat de moarte, da, du-te direct la Dumnezeu și cere-ți iertare, căiește-te de păcatele tale, mărturisește-ți păcatele lui Dumnezeu, facem aceasta. Dar și recunoaștem că suntem chemați să mergem la preot. De ce? Datorită rolului preotului.

Rolul preotului, chiar și în Vechiul Testament, era de mijlocitor. Da, Isus Cristos e singurul mare Mijlocitor între Dumnezeu și om, dar e un titlu foarte, foarte specific folosit de Sf. Pavel ca să spună că El e cel care în cele din urmă face posibil ca noi să avem acces deplin la Tatăl. Dar noi mijlocim unii pentru alții adesea. De exemplu: am o Biblie în mână. Nu am compus eu Biblia, Dumnezeu nu mi-a dat-o direct. Mi-a fost transmisă, dată de cineva. Deci cineva a fost mijlocitorul. Mi-a dat Scriptura, altcineva m-a învățat cuvântul Domnului – aceștia au fost mijlocitori.

În mod similar, preoții, în Vechiul Testament, au fost mijlocitori între Dumnezeu și om. Și în Noul Testament, preoții au un rol similar, dar cu mai multă putere. De ce? Pentru că în Vechiul Testament preotul acționa ca mijlocitor simbolic între Dumnezeu și om. Ei mijloceau în numele oamenilor pe lângă Dumnezeu și oferea jertfe pentru păcate, pentru iertarea păcatelor, dar în fond aceste lucruri nu puteau șterge păcatele. Isus Cristos însuși poate ierta păcatele. Chiar spune: „Păcatele îți sunt iertate. Mergi în pace.” Dar jertfa Sa, a lui Isus, face posibil pentru noi să ne fie iertate păcatele.

Dar apoi ceva puternic se întâmplă în Ioan, cap. 20. Isus învie din morți. Apare în fața Apostolilor, în cenacol, și suflă asupra lor – Ioan, cap. 20 – și spune: „Luați Spirit Sfânt. Cărora le veți ierta voi păcatele, le vor fi iertate și cărora voi le veți ține, vor fi ținute.” Le dă Apostolilor puterea să ierte păcatele E extrem de important. De ce? Pentru că nu doar arată că Isus a instituit o nouă preoție, ci ne și arată că Isus dorește ca această preoție să extindă adevărata și completa Lui iertare la toți cei ce vin cu căință. Isus nu dă niciodată un dar pe care nu vrea să îl folosim. „Iată darul de a ierta păcatele. Mergeți și faceți aceasta.”

De ce avem Spovada? Pentru că de la începuturile Bisericii a pornit această tendință sau practică a mărturisirii păcatelor la preot, la prezbiteroi (gr.), a mărturisirii păcatelor la preot, preotul spunând o rugăciune de iertare. Iacob, cap. 5, vorbește despre aceasta: „E cineva bolnav? Să cheme preoții și ei să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului.” Persoana bolnavă se va vindeca, dacă are păcate, îi vor fi iertate. Următorul verset spune: „De aceea mărturisiți-vă păcatele unii altora și rugați-vă unii pentru alții.” Adesea creștinii necatolici spun: „Vezi? Spune să mărturisim păcatele unii altora. ‘Mărturisiți-vă păcatele unii altora.’ Ar putea însemna un creștin mărturisindu-se unui alt creștin.” Da, recunosc, ar putea însemna aceasta, categoric. Dar hai să privim întreg contextul. Ce ni s-a spus înainte? „Trimiteți după bătrâni, prezbiteroi, preoții Bisericii. Preoții să se roage pentru ei și dacă au păcate, vor fi iertate.” Cui a dat Isus puterea de a ierta păcatele? Apostolilor. Vorbim deci de urmașii lor, cei ce au venit după ei. „Dacă au păcate, le vor fi iertate.” Apoi spune: „De aceea…” O glumă biblică e că atunci când vezi „de aceea”, trebuie să te întrebi: „De ce e acolo?” Spune: „De aceea mărturisiți-vă păcatele unii altora”. Vorbește despre preotul ce iartă păcatele și apoi spune: „De aceea mărturisiți-vă păcatele”. E foarte important, căci e o legătură biblică între Spovadă și iertare.

Să clarificăm: spun eu „Preoții au puterea să ierte păcatele”? Da, au autoritatea de a le ierta, dar nu de la ei înșiși. Nu eu însumi, ca Mike, am capacitatea de a ierta păcatele. Dar Isus a dorit să ierte păcate prin mine. Îmi amintesc că am auzit un dialog între un preot și un pastor baptist. Pastorul baptist îl provoca pe preot: „Cum poți pretinde că ierți păcatele? Numai Dumnezeu poate ierta păcatele.” Iar preotul a spus: „Desigur, Dumnezeu e cel ce iartă păcatele.” Dar l-a întrebat pe pastorul baptist: „Ai vreun dar al Spiritului Sfânt?” Pastorul a spus: „Da, am darul vindecării”. „Domnul a vindecat…” I-a zis: „Tu vindeci oameni.” El a zis: „Nu, Domnul se folosește de mine pentru a dărui vindecarea Sa oamenilor. Mă folosește ca slujitorul Său, ca instrumentul Său.” Iar preotul a spus: „Exact! Așa e Spovada.” Spre meritul lui, pastorul a spus: „O, are sens ce spui.” Așa cum Domnul vrea să dea prin mijlocitor iertarea, pardon, vindecarea Sa ori miracolele, minunile Sale, predicarea Sa prin predicarea noastră, a creștinilor, la fel dorește să dea prin mijlocitor iertarea Sa, prin slujirea preoților.

Revenim la întrebare: De ce nu pot merge direct la Dumnezeu? Evident că poți! Dar un lucru pe care Isus ni-l dăruiește e: „Apostolilor, aveți puterea de a ierta păcatele. Cărora veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute.” Eu cred că El nu dorește ca noi să nu folosim acest dar al Său, ci dorește să folosim darul. Și ni-l oferă pentru un motiv: nu doar pentru a ne împăca cu Dumnezeu, ci și cu comunitatea. E o consecință a păcatului: ne desparte de Dumnezeu precum și de comunitate. Avem deci nevoie să fim reprimiți în comunitate. Când Isus a vindecat un lepros i-a spus: „Mergi, arată-te preotului și adu jertfa ta de curățire, după cum a cerut Moise.” De ce? Pentru că preotul te reprimește în comunitate după ce ai fost în afara ei.

Iată ce mi se pare interesant legat de Spovadă: în nici o confesiune creștină, din întreaga lume, din întreaga istorie, nu s-a pretins vreodată că te poți boteza singur. Nimeni nu face așa ceva. Nimeni! Nimeni nu se botează pe sine în Cristos. Nimeni nu se botează pe sine într-o comunitate. Întotdeauna ești primit în comunitate, mereu altcineva te botează. Dar când e vorba de Spovadă: „Nu, nu, nu! Merg direct la Dumnezeu. Nu trebuie să apelez la altcineva.” Totuși, când e vorba de Botez, apelezi la altcineva. Aici trebuie să fim onești: aici atingem rădăcina problemei. La Botez nu trebuie să mărturisesc vreun păcat, nu trebuie să spun nimic. Deci da: „Hai, dă-mi Botezul!” Dar la Spovadă, trebuie să îmi recunosc vina. Trebuie să spun lucruri ce poate sunt jenante. „Nu, nu, nu! În acest caz merg direct la Dumnezeu.” Cred că e timpul să fim ceva mai onești cu noi înșine și să înțelegem că Isus în Scriptură dă preoților puterea de a ierta păcatele. Poate să nu îmi placă aceasta, căci nu vreau să trebuiască să îmi mărturisesc păcatele, nu? Și totuși știm aceasta, știm, știm: Spovada nu e un loc al stânjenelii, al rușinii, nu e un loc în care să fim deprimați.

Am spus-o și o repet: Spovada nu e un loc al înfrângerii. La Spovadă ajung când am fost înfrânt de păcat, dar Isus Cristos învinge în viața mea. Spovada e un loc al biruinței, în care spui: „Doamne Dumnezeule, iată unde am fost, ce am făcut, te rog, ai milă de mine.” Și vei auzi aceste minunate, minunate cuvinte: „Te dezleg de toate păcatele tale, în numele Tatălui, al Fiului și al Spiritului Sfânt”. Ce extraordinar e să știi că Domnul Dumnezeu, prin slujirea Preoției, pe care ne-a dat-o ca dar, ți-a iertat păcatele și te-a reînnoit. Deci, dacă ai nevoie să mergi la Spovadă, te rog, te invit! Nu șovăi! Mergi la Dumnezeu chiar acum! Dar apoi du-te la Spovadă, cât mai curând, căci e nevoie de amândouă.

Din partea Ascension Presents, sunt pr. Mike. Dumnezeu să vă binecuvânteze! De asemenea: dați like, abonați-vă comentați, în fine… Și mergeți la Spovadă, căci noi așa facem aici. Bine? Mulțumesc!