Fecioara Maria ca noua Evă
Brant PitreUnul dintre titlurile lui Isus care este esențial pentru a înțelege cine e Maria este cel de Noul Adam. Noul Adam, care vine să anuleze efectele păcatului lui Adam și efectele căderii. Astfel, orice evreu din sec. I auzind despre Cristos că este noul Adam ar fi avut o întrebare și anume: „Dacă Isus e noul Adam, atunci cine e noua Evă?” Așa cum ne arată Brant Pitre, dacă privim Vechiul Testament și Noul Testament împreună, vom vedea că Maria este revelată în Scriptură ca noua Evă. Și aceasta are implicații enorme pentru ce credem legat de zămislirea ei neprihănită și despre faptul că este fără de păcat. Materialul video reprezintă sesiunea 1 a programului de 8 sesiuni dedicat Fecioarei Maria în Biblie. Informații în română despre program găsiți aici.
Clipul este subtitrat în română (traducerea: Radu și Oana C.).
Durată: 37 min 11 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română
Sunt multe moduri diferite de a o studia pe Maria în Biblie. Unul ar fi să privim fiecare pasaj din Noul Testament, luând verset cu verset și parcurgându-le, interpretându-le în contextul lor. Dar în acest studiu biblic ce vreau să fac e să ne întoarcem în Vechiul Testament și să începem de acolo. Și să ne concentrăm nu doar pe Maria în Noul Testament, ci să ne întrebăm cum este Maria prefigurată în Vechiul Testament și apoi revelată în Noul Testament. Cred că odată ce începi să o privești pe Maria prin aceste lentile, nu doar ale Noul Testament, ci ale Bibliei întregi, multe dintre credințele noastre catolice despre Maria prind viață și putem înțelege cum își au cu adevărat rădăcina în Sfânta Scriptură. Cel puțin pe mine m-a ajutat, căci atunci când am început să studiez Biblia, ca tânăr, și a trebuit să răspund la întrebări despre credința catolică, nu am avut multe probleme cu Euharistia. Când ești întrebat despre Euharistie, poți deschide de exemplu la Ioan 6 sau la relatările cu Cina cea de Taină, unde Isus spune: „Acesta este Trupul Meu; acesta este Sângele Meu”.
Ei bine, când vine vorba de Fecioara Maria, este puțin diferit. Dacă mergeți la Scriptură, căutând, să spunem, doctrina Neprihănitei Zămisliri, veți găsi un pasaj unde se spune: Maria a fost zămislită fără prihană? Nu! De fapt, ce veți găsi sunt declarații precum în Romani 3,23, unde Paul spune: „toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu”. Trebuie deci să ne întrebăm: „Cum împăcăm neprihănita zămislire a Mariei și starea ei fără de păcat cu afirmațiile lui Paul din Romani?” Dacă veți căuta, de exemplu, credința noastră în ridicarea Mariei cu trupul la Cer, la sfârșitul vieții ei, nu veți găsi o relatare privind ridicarea cu trupul. Există o scurtă referință la o femeie îmbrăcată în soare, în cer – vom vedea aceasta mai atent ulterior, în Apocalips 12 -, dar nu există nici o relatare despre ridicarea Mariei la cer în Noul Testament. Și puteți tot continua așa. Mama lui Dumnezeu. Da, este un titlu dat Mariei. Nu e numită niciodată explicit așa, în Noul Testament. Și atunci de ce îi spunem așa, noi, catolicii? Și apoi, desigur, favorita mea, și anume fecioria perpetuă a Mariei. Mulți dintre noi auzim în lecționar, dacă mergem des la Liturghie, relatarea cu frații și surorile lui Isus, din Evanghelie. Uneori catolicii pleacă nedumeriți, spunând: „Stai puțin! Credeam că Maria a fost pururea fecioară. Spunem aceasta la fiecare Liturghie! Cine sunt acești frați și surori ai lui Isus?”
Ce doresc deci să vă arăt astăzi e că dacă privim la Maria în Noul Testament prin lentilele vechii Scripturi evreiești, adică ale Vechiului Testament, dar și ale unor vechi tradiții evreiești, vom vedea că toate acele credințe despre Maria pe care noi, catolicii, le susținem, care la prima vedere par nebiblice, dacă privim doar la Noul Testament, când le punem în lumina Vechiului Testament, devin foarte clare și foarte biblice, dar și foarte frumoase și foarte profunde. Aceasta vom face deci în cursul în 7 sesiuni despre Maria în Scriptură.
…