Învierea trupului

Brant Pitre

Există multă confuzie legat de ce înțelegem prin Învierea lui Isus. Când ne referim la Învierea lui Isus, descoperirea mormântului gol, faptul că nu este nici un trup în mormânt reprezintă un element esențial pentru a pricepe ce înțelegeau primii creștini prin Înviere. Sunt deci câteva idei false despre Înviere, la care trebuie să fim siguri să nu ne gândim când proclamăm acest adevăr. Secvență publicată de CatholicProductions.com și tradusă de Ioan Moldovan.

Durată: 5 min 19 secunde
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română

Vezi pe YouTube originalul

Etichete: *

ÎNVIEREA TRUPULUI (fragment din Lecturile liturgice explicate)

Un al doilea aspect foarte important de subliniat legat de Înviere este elementul unde textul spune că au intrat înăuntru și nu au găsit trupul. Ok. Nu pot sublinia cât de important e acest lucru. Când vorbim despre Învierea lui Isus Cristos, trebuie să fim absolut siguri că știm despre ce vorbim. Există multă confuzie legat de ce înțelegem prin Învierea lui Isus, și totul poate fi clarificat dacă ne concentrăm pe acel cuvânt de aici: „nu au găsit trupul”. Cuvântul grecesc folosit aici este soma, iar când e vorba despre un trup mort, înseamnă cadavru. Așadar, când ne referim la Învierea lui Isus, descoperirea mormântului gol, faptul că nu este nici un trup în mormânt reprezintă un element esențial pentru a pricepe ce înțelegeau primii creștini prin Înviere. Sunt deci câteva idei false despre Înviere, la care trebuie să fim siguri să nu ne gândim când proclamăm acest adevăr.

De exemplu, în iudaismul din primul secol, Învierea nu însemna o simplă întoarcere la viața normală. Nu este doar o resuscitare, chiar de-ar fi una miraculoasă. Vedem asemenea exemple în Biblie. Isus o aduce pe fiica lui Iair înapoi la viață. Isus îl aduce pe Lazăr înapoi la viață . Chiar și în Vechiul Testament, vedem oameni aduși la viață, ca atunci când un bărbat atinge oasele lui Ilie. Dar în toate aceste cazuri, cu toate că e folosită expresia „a fi înviat” pentru a le descrie, există o diferență fundamentală între ce i s-a întâmplat fiicei lui Iair sau lui Lazăr și ceea ce i s-a întâmplat lui Isus. Pentru că în cazul fiicei lui Iair sau al lui Lazăr, aceștia s-au întors la o viață pământească obișnuită, iar mai târziu aveau să moară din nou. Puteți vedea aceasta la fiica lui Iair: Isus o aduce… o trezește, să spunem așa. La fel și cu Lazăr: iese trupește din mormânt, însă ulterior vor încerca să îl ucidă; avea să moară din nou.

Cu Isus are loc ceva fundamental diferit. Nu este doar o reunire a sufletului Său cu trupul Său. Nu se întoarce la o viață obișnuită. Intră într-un nou mod de existență, în care nu va mai muri niciodată. Nu e vorba doar de nemurirea sufletului Său. Este viața veșnică a trupului Său înviat și glorificat. Nu se poate observa atât de clar în Evanghelia după Luca, dar dacă te uiți la relatarea lui Matei, este puțin mai clar. Pentru că în Evanghelia după Matei, atunci când ajung la mormânt, piatra este încă acolo, și scrie că îngerul dă la o parte piatra pentru femei Nu ar fi putut face acest lucru singure. Ar fi fost foarte-foarte dificil. Așadar, când intră în mormânt, nu găsesc nici un cadavru acolo. E fundamental diferit față de Lazăr pentru că înseamnă că noul trup înviat al lui Isus a trecut prin piatră. A trecut prin mormânt. Nu a trebuit să dea piatra la o parte, ca să iasă de acolo. El este deci într-un nou mod de existență: va trece prin ziduri, când le va apărea apostolilor mai târziu, în alte momente, atunci când sunt în cenacol.

Așadar, nr. 1: Învierea nu este doar o întoarcere la viața pământească obișnuită. Nr. 2: Învierea nu este doar nemurirea sufletului lui Isus. Vă rog mult, mult, mult! Să fie clar. Sunt mulți oameni care cred, și chiar proclamă, că atunci când creștinii spun că Isus a înviat din morți ce vrem să spunem este că sufletul Lui trăiește în continuare, sufletul Lui a plecat pentru a fi cu Tatăl, că este nemuritor, sau că trăiește în inimile oamenilor sau lucruri de genul acesta. Nu. Grecii au un cuvânt pentru aceasta: este athanasia, nemurire. Și, ca să fie clar, sufletul lui Isus va trăi pentru totdeauna. Dar nu aceasta proclamau primii creștini atunci când vorbeau despre Înviere. Când vorbeau despre Înviere, proclamau că ceva s-a întâmplat cu soma Lui; ceva i s-a întâmplat trupului Său; ceva i s-a întâmplat cadavrului Său. Adevărul fundamental al creștinismului implică un cadavru care este transfigurat și înviat, intrând într-o nouă stare, în care acel trup nu va mai muri vreodată. Nu este vorba așadar doar de nemurirea sufletului lui Isus. Și, din nou, care este indiciul pentru aceasta? Este mormântul gol. Este semnul fundamental care ne arată că adevărul Învierii nu este despre duhul lui Isus apărând în visul cuiva, după ce a murit, pentru a-l consola. Este vorba despre ceva ce i s-a întâmplat trupului Său. El este viu, din nou, în trupul Său.