Neprihănita Zămislire și Noua Evă
Brant PitreÎn fiecare an, în luna decembrie catolicii celebrează Neprihănita Zămislire sau Imaculata Concepțiune. Lecturile în ritul latin sunt desigur special alese pentru a o explica pe Maria: identitatea și rolul ei în istoria mântuirii. Biblistul Brant Pitre ne ajută să înțelegem aceste lecturi. Comentariu publicat în cinci părți de CatholicProductions.com. Subtitrare: Radu și Oana C.
Durată: 5 min 56 sec / 8 min 46 sec / 14 min 36 sec / 14 min 18 sec / 3 min 54 sec
Limba (audio): engleză
Subtitrare (text): română
La 8 decembrie, în întreaga lume, catolicii sărbătoresc solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preasfintei Fecioare Maria. Doctrina Neprihănitei Zămisliri și această sărbătoare în special e unul dintre subiectele mele favorite din trei motive.
- În primul rând, e una dintre cele mai greșit înțelese doctrine catolice.
- În al doilea rând, e una dintre cele mai controversate doctrine catolice.
- Apoi, în al treilea rând, e un exemplu foarte bun legat de cum lecturile de la Liturghie pot fi foarte derutante, foarte confuze, dacă nu cunoști Tradiția Bisericii și nu privești Noul Testament în lumina Vechiul Testament și Vechiul Testament în lumina celui Nou.
Voi trece pe scurt prin aceste elemente înainte de a vedea lecturile de astăzi. În primul rând, Neprihănita Zămislire e una dintre cele mai greșit înțelese doctrine. Din experiența mea de-a lungul anilor, am văzut de nenumărate ori: când spui Neprihănita Zămislire, mulți cred că vrei să spui conceperea feciorelnică a lui Isus. Să lămurim mai întâi acest aspect. Doctrina catolică a Neprihănitei Zămisliri nu are nimic de-a face cu conceperea lui Isus. Aceea e doctrina conceperii feciorelnice. Când vorbim despre Neprihănita Zămislire, vorbim despre conceperea Mamei lui Isus, Maria, în pântecele mamei ei – conform tradiției, numită Ana. Doctrina aceasta înseamnă că Maria a fost concepută fără pata păcatului originar, a fost ferită de orice pată a păcatului originar din momentul conceperii ei. Implică și faptul că nu a comis nici un păcat toată viața ei. Vom reveni la acest aspect. Când vorbim de Neprihănita Zămislire – e conceperea neprihănită a Mariei, nu conceperea feciorelnică a lui Isus.
În al doilea rând, această doctrină e una dintre cele mai controversate, căci practic e universal respinsă de toți creștinii ne-catolici. Dacă privim la lumea protestantă, ei vor deschide Biblia și vor spune: „Unde se spune în Noul Testament că Maria a fost concepută fără păcat, că a fost concepută fără păcatul originar?” Și e adevărat: dacă deschideți Biblia și căutați „Neprihănita Zămislire” în Noul Testament, nu o veți găsi. Dacă veți căuta o declarație explicită în Noul Testament că Maria a fost concepută fără păcatul originar, nu veți găsi. Neprihănita Zămislire e deci una din doctrinele Bisericii Catolice care pentru mulți creștini necatolici e categoric nebiblică. Cu alte cuvinte, e un exemplu evident al faptului că credincioșii catolici cred lucruri ce nu doar nu sunt în Biblie, ci și sunt contrare ei. De exemplu, în Romani 3, Paul spune: „toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu”. Astfel, mulți necatolici spun: „Vedeți Romani 3: ‘toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu’ clar o include și pe Maria”. Maria e deci păcătoasă, și a spune că a fost concepută fără de păcat nu e doar o învățătură nebiblică pozitiv vorbind, ci de fapt e nebiblică în sensul că e contrară Scripturii, contrazicând-o.
Al treilea motiv pentru care îmi place să vorbesc despre această sărbătoare e că atunci când privești lecturile pentru Liturghia de astăzi, ele par să nu aibă nimic de-a face cu doctrina pe care o celebrăm; nu doar cu doctrina, cu misterul, ar trebui să spun. Ele nu au de-a face, la prima vedere, cu misterul pe care îl celebrăm, misterul conceperii Mariei fără pata păcatului originar. De exemplu, dacă priviți lecturile de astăzi, prima din Vechiul Testament e cu căderea în păcat a lui Adam și a Evei. Ce legătură are cu Neprihănita Zămislire? Psalmul de azi e unul ce laudă lucrările minunate ale lui Dumnezeu. Ce legătură are cu Neprihănita Zămislire? A doua lectură, din Scrisoarea către Efeseni, pare să fie despre Biserică, nu despre Maria. Apoi, în fine, Evanghelia de azi, punctul central al Liturghiei de azi, e cu episodul Bunei Vestiri către Maria, când Gabriel îi apare Mariei și îi dă vestea bună că va fi Mama lui Mesia. S-ar putea să vă întrebați, dacă mergeți la Liturghie: „Dacă sărbătorim Neprihănita Zămislire de ce citim despre Buna Vestire?” Și de fapt aceasta ar putea explica de ce unii oameni se încurcă și cred că Neprihănita Zămislire e despre conceperea feciorelnică, căci lectura de azi se concentrează pe aceasta.
Doresc deci în acest videoclip să răspund la toate cele trei puncte.
…