Geneză 1-2-3
manualul de funcționare a omuluiSesiunea 2: Geneză 1
UN CONCERT POLIFONIC
Oare cum ar fi arătat celebra pictură „Mona Lisa” dacă Leonardo da Vinci ar fi avut la dispoziție doar culoarea verde? Haideți să fim mai generoși: doar un tub de verde și unul de roșu. Oribil, nu? Personal, am prins vremea în care calculatoarele nu aveau decât negru pentru fundal, iar scrisul portocaliu sau verde, în funcție de monitor. Brrr… Mai apoi monitoarele au ajuns capabile să redea 256 de tonuri: era incredibil! Astăzi cam orice monitor suportă milioane de nuanțe. Putem astfel admira tablouri, fotografii, filme în toată frumusețea lor. Fiecare pixel contribuie cu nuanța lui la redarea imaginii.
Textul biblic este și el asemenea unei picturi, nuanțele – date de exemplu de cele patru sensuri ale Scripturii – contribuind la bogăția lui. Sau asemenea unui concert polifonic, în care vocile au linii cu intonații și ritmuri independente, dar se împletesc armonios. Probabil am ascultat fiecare astfel de lucrări, inclusiv cântări sacre – exemplu: Kyrie sau Gloria cântate polifonic, ori compozițiile corale polifonice pentru Liturghie ale lui Giovanni Pierluigi da Palestrina (nu? se găsesc și pe YouTube). Interesant este că putem separa vocile, ascultând doar una la alegere… și să ne placă. Dar pierdem ceea ce vocile pot crea doar împreună, fiecare cu specificul ei.
Lucrurile stau cumva similar pentru Geneză 1 (și nu numai). Pentru unii, primul capitol al Bibliei este o banală poveste știută din copilărie, bună pentru o activitate de colorat. Dumnezeu a separat lumina de întuneric, apele de pământ, a umplut pământul… ce altceva mai este de știut despre Geneză 1? În această sesiune vom descoperi că avem de fapt de-a face cu o compoziție polifonică, în care vocile se împletesc armonios și încântă și hrănesc sufletul. Pentru o ureche neformată, vocile pot să treacă însă și neobservate. Atunci ceea ce intră pe o ureche iese pe alta. De aceea vom încerca – acum, dar și în sesiunile următoare – să ascultăm textul cu urechile primei lui audiențe, să îl înțelegem cu mintea de atunci. Îl vom citi desigur și cu Biserica, cu sfinții ei, căutând prin materialul video și prin discuțiile pe care le veți avea să îmbogățim capacitatea noastră de audiție a acestei minunate lucrări polifonice.
Accesul este 100% gratuit la întreg programul. Explorați sesiunile folosind legăturile de mai jos.
Sumar
UN TEMPLU PENTRU OM
- Tohu wa-Bohu
- Are vreun sens ordinea zilelor creației?
- La început Dumnezeu a creat cerul și pământul, pământul fiind „neorânduit și pustiu”.
- Primele trei zile sunt de „formare” a Universului: a timpului, spațiului și habitatului.
- Următoarele trei sunt de „umplere” a ceea ce a fost „format” anterior.
- Creația este un lăcaș în care omul îi aduce cult lui Dumnezeu.
- Nu doar un mit
- Primul capitol din Geneză a fost pus în scris probabil în perioada exilului babilonian.
- Textul corectează erorile din viziunea idolatrică a popoarelor învecinate.
- Relatarea biblică este complet pașnică, dar curajoasă în același timp.
- Șapte (șevá) revelează dorința lui Dumnezeu de a încheia un legământ cu omul.
- Culmea creației
- Omul este cel care conduce întreaga creație în a-i aduce cult lui Dumnezeu.
- Dumnezeu l-a creat pe om nu din nevoie, ci din iubire, pentru a-l copleși cu daruri.
- „După chipul și asemănarea Noastră” – Dumnezeu îl dorește pe om în familia Sa.
- Omul este chemat să împărtășească, prin cunoaștere și iubire, viața lui Dumnezeu.
- Rațiunea și voința îi permit să intre într-o relație de tip legământ cu Dumnezeu.
- Tripla misiune a omului este de a-l cunoaște, a-l iubi și a-l sluji pe Dumnezeu.
ȘAPTE ADEVĂRURI DE CREZUT
- Marea Explozie
- Constatarea efectului Doppler la galaxii arată că Universul este în extindere.
- Pr. Georges Lemaître a dedus că Universul a avut un început.
- Timpul, spațiul și materia au apărut prin explozia unei singularități.
- Teoria a fost acceptată mai greu; confirmată de radiația cosmică de fond.
- Teoria Big Bang-ului nu e nici amenințare, dar nici dovada absolută pentru credință.
- Analiza sensurilor
- Analiza sensului literal, moral și anagogic al zilei a șaptea.
- Sensul ei alegoric este legat și de ziua a șasea și a opta.
- Geneză 1-11 nu sunt simple mituri, ci „o căutare a adevărului” ce revelează adevăruri fundamentale pentru credința noastră.
- Ce trebuie crezut
- Sinteza la ce trebuie să credem o găsim în CBC 338-349.
- Tot ce există în această lume își datorează existența Dumnezeului creator.
- Toate creaturile sunt bune și reflectă înțelepciunea și bunătatea fără margini ale lui Dumnezeu.
- Dumnezeu a dorit ca toate creaturile să fie interdependente.
- Frumusețea Universului oglindește infinita frumusețe a Creatorului.
- În ierarhia creaturilor, omul constituie culmea creației.
- Creația este orientată spre Sabát, spre a-i aduce cult și adorație lui Dumnezeu.
- Duminica Învierii lui Cristos – a „opta” zi a săptămânii – este prima zi a noii creații.
Recomandăm folosirea și a manualului (integrat alăturat în pagină)
Iată de exemplu ce veți putea citi în manual:
- Dicționar
- Sabát
- Cosmogonie / cosmologie
- Vreau să știu!
- Cum își imaginau evreii că este organizat cosmosul?
- De unde știm că edificiul creației este un templu?
- De ce creștinii sărbătoresc ziua Domnului duminica și nu sâmbăta?
- Ce spune argumentul reglării fine?
- Aprofundări
- Ce spune Catehismul despre crearea lumii
- Necesitatea întoarcerii în timp
- În exil Israelul înțelege că Dumnezeu este Creatorul a toate
- Responsabilitate în fața unui pământ care este al lui Dumnezeu
- Chip și asemănare
- Cine a scris Geneza?
Dacă vă place...
Dacă vă place acest program… ei bine, a costat producerea lui: bani, energii, timpi. Și continuăm să producem, dar pentru aceasta avem nevoie de ajutorul Dvs. Dacă se poate, ne-am bucura de susținerea Dvs financiară, cât de mică.