Geneză 1-2-3

manualul de funcționare a omului

Sesiunea 1: Introducere

O DATORIE CE NU POATE FI IGNORATĂ

Cât de des ați avut ocazia să ascultați predici, meditații sau cateheze despre primele trei capitole din Geneză? Nu, nu mă refer la expresii de genul „crearea lumii în șase zile” sau „strămoșii noștri Adam și Eva”, ci la a se vorbi pe îndelete despre primele pagini ale primei cărți din Biblie.

Poate nu vi s-a întâmplat prea des, deși veniți constant la biserică, participați la zile de reculegere și la evenimentele Bisericii, precum și la cateheză. Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea nu ar fi atunci prea fericit, pentru că, în viziunea sa, a vorbi despre Geneză 1,2,3 este o sarcină obligatorie. Iată mai exact cuvintele sale:

„Viziunea biblico-creștină despre începuturile Universului și ale istoriei omului în particular este deosebit de importantă, de înălțătoare și de originală și a avut o influență remarcabilă asupra formării spirituale, morale și culturale a popoare întregi timp de mai bine de douăzeci de secole, astfel că a vorbi despre ea explicit, chiar dacă sintetic, este o datorie ce nu poate fi ignorată de niciun păstor sau catehet.” (cateheza de la audiența generală din 8 ianuarie 1986)

Pe de altă parte, când ați auzit ultima oară să fie atacată Biserica pentru modul cum privește apariția Universului sau a vieții? Când ați văzut ultima oară pe rețelele sociale postări în care creștinii sunt luați peste picior pentru că mai cred încă într-o ființă magică ce a creat lumea și pentru că refuză să fie în pas cu știința modernă? Când ați observat ultima oară că societatea actuală subminează planul divin pentru om, atacând demnitatea lui, viața lui, sexualitatea lui? Recent, spuneți? Interesant…

Adevărul este că Geneză 1,2,3 reprezintă un adevărat câmp de bătălie unde este atacată credința. Și nu de ieri sau de astăzi. În secolul trecut, preotul francez Georges Michonneau, care și‑a desfășurat pastorația între muncitori, a constatat că aparentul conflict dintre știință și relatarea privind crearea lumii în șase zile conduce la ateism mai bine decât o face revolta împotriva lui Dumnezeu în fața nedreptăților sociale. Lucrurile nu s-au schimbat, doar s-au globalizat: și astăzi continuă să se îndepărteze de credință extrem de multe suflete pentru simplul – și tristul – fapt că nu înțeleg aceste prime pagini ale Bibliei.

Etichete:


Accesul este 100% gratuit la întreg programul. Explorați sesiunile folosind legăturile de mai jos.


Sumar

O PROBLEMĂ DE OCHELARI

  1. Filme și cărți
    • Momentele cheie din viața unui personaj te ajută să îl înțelegi mai bine.
    • Biblia ne prezintă identitatea noastră, istoria și viitorul nostru.
    • Geneza este un manual de funcționare a omului… sau maculatură?
  2. Ochelarii potriviți
    • Înțelegerea greșită a genului literar conduce la o lectură greșită.
    • Primele pagini ale Bibliei nu sunt o lucrare științifică despre începutul Universului.
    • „Ochelarii credinței” ne ajută să înțelegem ce dorește Dumnezeu să ne transmită.
    • Atitudinea critică, sceptică, în lectura Genezei ne face să nu luăm în serios textul.
  3. Din epoca de aur
    • Promovarea științei era împletită cu promovarea ateismului.
    • Materialismul științific ironiza și desconsidera textul biblic.
    • Lectura unui articol despre semnificațiile Genezei – un moment de „aha!”
  4. Piatră de poticnire
    • Primele capitole din Geneză, neînțelese, pot provoca îndepărtarea de Biserică.
    • Sf. Augustin – fost maniheist – a scris intens despre Geneză.

CUM SĂ CITIM CORECT

  1. Înțelesul cuvintelor
    • Cuvintele pot fi greșit înțelese, inclusiv cuvintele lui Isus.
    • Avem nevoie de îndrumarea Bisericii pentru a putea înțelege textul biblic.
  2. Criterii și sensuri
    • Hermeneutica biblică este știința interpretării corecte a textului biblic.
    • Trei criterii pentru interpretarea Scripturii (CBC 111-114).
    • Patru sensuri ale Scripturii (CBC 115-119).
    • Sensul principal, esențial în interpretare, rămâne mereu sensul literal.
    • Să citim literal Biblia, dar nu ad-litteram unde nu este cazul.
  3. Exercițiu practic
    • Zilele creației au fost de 24 de ore sau nu?
    • În alte relatări biblice despre crearea lumii nu se reia ideea zilelor creației.
    • Ce spun Sfinții Părinți și magisteriul despre lungimea zilelor creației.
    • Lungimea zilelor creației nu este adevăr de credință.
    • Concluzia: avem libertatea să credem că reprezintă 24 de ore sau milioane de ani.

Recomandăm folosirea și a manualului (integrat alăturat în pagină)

Iată de exemplu ce veți putea citi în manual:

  1. Dicționar
    • Exegeză
    • Maniheism
  2. Vreau să știu!
    • Ce opțiuni am pentru a citi Biblia?
    • De ce se opun martorii lui Iehova transfuziei de sânge?
    • Există un conflict între credință (religie) și știință?
    • Ce spun statisticile despre părăsirea credinței la catolici?
  3. Aprofundări
    • Ce spune Catehismul despre Geneză
    • Tu ca personaj al Bibliei
    • Atitudini în fața textului biblic
    • Cum trebuie interpretată Sfânta Scriptură
    • Imaginile folosite în explicarea creației… sunt doar imagini
    • Probleme noi? Nu tocmai

Dacă vă place...

Dacă vă place acest program… ei bine, a costat producerea lui: bani, energii, timpi. Și continuăm să producem, dar pentru aceasta avem nevoie de ajutorul Dvs. Dacă se poate, ne-am bucura de susținerea Dvs financiară, cât de mică.