Geneză 1-2-3
manualul de funcționare a omuluiSesiunea 3: Geneză 2
ZOOM IN
Cine citește pentru prima oară și continuu Geneză 1 și Geneză 2 nu se poate să nu fie derutat de schimbarea ce apare odată cu versetul 4 al capitolului al doilea, când parcă totul s-a resetat și creația o ia de la zero. Traducerea catolică a Bibliei, spre deosebire de cea ortodoxă, ajută cititorul notând înainte de Geneză 1,1 „Prima relatare a creației”, iar – atenție! – în chiar mijlocul versetului Geneză 2,4 „A doua relatare a creației”.
Cele două relatări par diferite ca de la cer la pământ. Iată câteva elemente subliniate:
Geneză 1,1-2,4a – relatarea elohistă | Geneză 2,4b-25 – relatarea iahvistă |
Dumnezeu numit Elohím: un nume generic, folosit de exemplu când se dorește sublinierea măreției și puterii Lui |
Dumnezeu numit YHWH: un nume personal, care subliniază că Dumnezeu este într-o relație cu omul |
O creație maiestuoasă, de la distanță: Dumnezeu creează din nimic, cu puterea cuvântului |
O creație mai primitivă, dar mai caldă: Dumnezeu face omul din ceva (țărână), asemenea olarului ce lucrează cu lutul |
Ecou al mitologiilor acvatice | Ecou al mitologiilor terestre |
Durează șapte zile | Durează o zi |
Face direct bărbatul și femeia (după ce a creat animalele) |
Face mai întâi bărbatul și apoi femeia (iar între cei doi, animalele) |
Cercetările biblice susțin că a doua relatare este mai veche decât prima. Astfel, dacă Geneză 1 pare a fi fost pus în scris, după cum am văzut în sesiunea anterioară, cândva prin secolul al V-lea î.C., Geneză 2 este plasat undeva prin secolul al X-lea î.C., textul folosind imagini din acele vremuri, pentru a reda adevăruri esențiale despre om.
La o privire superficială, avem două relatări cu același subiect, care se bat cap în cap. Mai ales dacă le privim cu „ochelarii” științei. În realitate, cele două capitole folosesc o tehnică pe care o putem recunoaște din filme, unde adesea avem mai întâi un cadru general, după care camera de filmare face zoom in pe personajele principale. Tot așa, în Geneză 1 ni s-a oferit un cadru larg, cât Universul de larg, pentru ca în Geneză 2 atenția să coboare asupra cuplului primordial.
În sesiunea anterioară am văzut că Universul este templul lui Dumnezeu. Vă amintiți structura tabernacolului, mai apoi a Templului evreilor? Dacă da, atunci știți că acesta avea o „încăpere” mare, numită Sfânta, și o „încăpere” mai mică, numită Sfânta Sfintelor – locul special al prezenței lui Dumnezeu, în care se afla Chivotul legământului – Arca alianței (în bisericile creștine corespunde zonei altarului). Evreii – conform Cărții Jubileelor 8,19 – făceau următoarea paralelă: dacă Universul este Templul (Sfânta), atunci în acest Univers Edenul este Sfânta Sfintelor. Aici ne invită Geneză 2 să pășim acum.
Accesul este 100% gratuit la întreg programul. Explorați sesiunile folosind legăturile de mai jos.
Sumar
TRUPUL ȘI TEOLOGIA
- Teologia trupului
- Capela Sixtină a lui Michelangelo: „un sanctuar al teologiei trupului omenesc”.
- Teologia trupului = o dezvelire (dez-văluire) a trupului după planul lui Dumnezeu.
- Cultura de astăzi nu înțelege valoarea înaltă a trupului și a sexualității.
- Fundamentul Teologiei trupului îl constituie primele capitole din Geneză.
- Trupul e un sacrament, făcând vizibilă partea spirituală, chiar misterul lui Dumnezeu.
- A doua relatare
- În mijlocul versetului 2,5 începe o nouă relatare, un zoom in pe om.
- Sunt folosite imagini cunoscute audienței acelor vremuri.
- Omul (adám) zămislit din pământ (adamáh) este așezat în Eden.
- Legământul cu omul are o condiție: să se abțină de la fructele unui singur pom.
- Experiența solitudinii originare îl ajută pe om să se descopere pe sine.
- Conștientizează chemarea la iubire pe verticală și pe orizontală.
- Femeia este egală în demnitate cu bărbatul.
- Misterul lui Dumnezeu
- Experiența unității originare: unirea trupească = manifestare a comuniunii de iubire.
- Prin căsătorie soțul și soția devin una, și trei când iubirea lor dă rod.
- Misterul revelat de trupul omului este misterul Preasfintei Treimi.
- Experiența goliciunii originare: nu se rușinau, datorită inocenței originare.
- Vedeau în celălalt o persoană de iubit și răspundeau prin dăruire totală.
- Experiențele „preistorice” ne vorbesc despre noi și despre Dumnezeu.
- Sunt experiențe propuse, ce pot fi „validate” de fiecare prin reflecție.
- Lectura tipologică
- Geneza: prima creație; Apocalipsa: noua creație (și alte paralele între cele două cărți).
- Lectura tipologică evidențiază prefigurările din Vechiul Testament împlinite în Noul Testament.
- Pomul vieții și pomul cunoașterii binelui și răului ca prefigurări.
- Primul Adam și Noul Adam (Cristos). Prima Evă și noua Evă (Maria/Biserica).
- Tipologia ne arată că istoria mântuirii este condusă de Dumnezeu.
APARIȚIA VIEȚII
- Teoria darwinistă
- Estimarea vârstei Pământului dintr-o lectură științifică a Bibliei: circa 6.000 de ani.
- Din secolul XVIII apare ideea că formele de viață ar fi suferit transformări în timp.
- Naturaliștii secolelor XVIII-XIX pun bazele teoriei evoluției vieții.
- Charles Darwin a construit un arbore al evoluției – lucrare științifică și anti-teologică.
- Viața ar fi apărut spontan și s-ar fi dezvoltat prin selecția naturală dictată de adaptarea la mediu.
- Descoperirea geneticii mai introduce un factor: mutațiile genetice aleatorii.
- Teoria evoluției nu este dovedită, lumea științifică este încă divizată pe acest subiect.
- Poziția Bisericii
- Sfinții Părinți au vorbit despre o „sămânță” a creației (rationes seminales).
- Dumnezeu este văzut ca prezent lângă creația Sa, îngrijind-o și conducând-o.
- Papa Pius al XII-lea a încuviințat studierea teoriei evoluționiste, dar a subliniat că sufletul este creat nemijlocit de Dumnezeu.
- Ultimii Papi au revenit asupra temei: cu deschidere, dar și cu rezerve.
- Știința operează cu spațiul natural: nu poate infirma existența lui Dumnezeu.
- Biserica nu validează teorii științifice, ci apără adevărurile de credință.
- Credinciosul nu este constrâns la o anumită teorie despre apariția vieții.
- Credința în hazard este mai puțin rațională decât credința în Dumnezeu.
Recomandăm folosirea și a manualului (integrat alăturat în pagină)
Iată de exemplu ce veți putea citi în manual:
- Dicționar
- Poligenism / monogenism
- Antropologie
- Vreau să știu!
- Ce înseamnă că femeia a fost creată ca un „ajutor” pentru bărbat?
- De ce a doua relatare a creației începe în mijlocul unui verset?
- Ce spune teoria Designului Inteligent (sau Intelligent Design)?
- Aprofundări
- Ce spune Catehismul despre crearea omului
- Despre Teologia trupului
- Teologia trupului despre Geneză 2
- Cristos, noul Adam
- Spicuiri din Papi despre apariția vieții
- Provocări pentru teoria evoluției
Dacă vă place...
Dacă vă place acest program… ei bine, a costat producerea lui: bani, energii, timpi. Și continuăm să producem, dar pentru aceasta avem nevoie de ajutorul Dvs. Dacă se poate, ne-am bucura de susținerea Dvs financiară, cât de mică.