Geneză 1-2-3

manualul de funcționare a omului

Sesiunea 4: Geneză 3

UN PRINȚ CAM JALNIC

Multe dintre poveștile copilăriei au în centru o prințesă aflată în pericol, salvată de un prinț. Ecouri la aceste povești mai găsim în acele filme de acțiune a căror figură feminină centrală, lipsită de apărare, ajunge, datorită unui complex de factori, să fie vânată de „băieții cei răi”; acestora li se opune cealaltă figură centrală, un erou masculin ce nu se teme nici când e depășit numeric. În Geneză 3 avem oare ceva similar? La o primă privire, nu. Dar ca să înțelegem scena mai bine, iată două elemente pe care majoritatea dintre noi le înțelegem puțin greșit.

În primul rând, sub influența desenelor animate sau a tablourilor, probabil, ne imagi-năm șarpele ce a ispitit-o pe Eva a fi undeva între o viperă și o anaconda ca dimensiuni. Și poate așa a fost. În Apocalipsă 12,9 citim: „Atunci a fost aruncat dragonul cel mare, șarpele cel de la început, care se cheamă diavolul și Satana, cel care înșală toată omenirea”. Acest verset îi face pe unii bibliști să susțină că ispititorul Evei poate să fi fost de dimensiuni mai impresionante, de un aspect chiar înfricoșător. Iată deci prințesa în pericol. Dar unde este prințul?

Personal, multă vreme am crezut că la momentul ispitirii Evei, Adam era prin alte colțuri ale grădinii. Traducerea ortodoxă lasă spațiu pentru o astfel de înțelegere: „a luat din el și a mâncat și a dat bărbatului său și a mâncat și el” (Geneză 3,6). Mai târziu am aflat că textul ebraic spune clar: Adam era lângă Eva în timpul comiterii păcatului. Traducerea catolică surprinde acest fapt: „și a luat din rodul lui, și a mâncat, și a dat și bărbatului care era cu ea și a mâncat și el”. Prințul sau cavalerul era deci acolo de față!!! Indiferent de dimensiunea ispititorului – un șerpișor sau un dragon înspăimântător – de ce a stat Adam impasibil în timp ce Eva încălca singura restricție indicată de Dumnezeu, punându-se în pericol?

Nu știm. Dar să ne imaginăm că am fi fost noi în locul lui. Probabil că, urmărind dialogul dintre Eva și șarpe, am fi cugetat astfel în sinea noastră: „Hmmm… Tentantă perspectivă ne oferă șarpele! Hai să vedem dacă are dreptate. Dacă Eva mușcă și moare, Dumnezeu a avut dreptate. Eu mai am coaste la dispoziție, deci nu e mare scofală. Dacă Eva mușcă și trăiește, șarpele a avut dreptate, iar noi tocmai ne-am făcut cu un upgrade la nivelul de dumnezei. Pentru mine e win-win. Câștig oricum. Așadar, cel mai bine este să stau și să nu fac nimic. Doar să urmăresc…”

Dar Adam: cum a gândit? Îl vom putea întreba în viața de dincolo. Pe moment haideți să explorăm mai îndeaproape Geneză 3, pentru că lucrurile sunt desigur mai complexe decât par la prima vedere.

Etichete:


Accesul este 100% gratuit la întreg programul. Explorați sesiunile folosind legăturile de mai jos.


Sumar

VIAȚA ÎN EDEN

  1. Încărcați cu daruri
    • Omul este capabil de fapte minunate, dar și de fapte oribile. De ce?
    • Păcatul originar face ca omul de astăzi să nu fie cel dorit de Dumnezeu.
    • Omul din Eden a avut harul sfințitor – darul supranatural.
    • De asemenea a avut trei daruri preternaturale (super-naturale):
    • În ciuda „protecției” dată de „antivirusul divin”, păcatul a fost posibil.
  2. Rolul Edenului
    • Omul din Eden era pe un drum de maturizare, fiind destinat pentru viziunea beatifică.
    • A fost pus într-un templu, cu rol ca al preotului: să lucreze și să păzească.
    • Edenul a fost și un loc de evaluare/testare a omului.
    • Libertatea presupune alegeri, iar exercitarea ei ajută omul în creștere și maturizare.
    • Pomul cunoașterii binelui și răului este deci spre desăvârșirea omului, prin ascultare.
    • Dumnezeu iubește omul și așteaptă răspunsul lui la această iubire oferită.

PĂCATUL ȘI MILOSTIVIREA

  1. Căderea în păcat
    • Șarpele urmează o strategie în trei pași:
    • Șarpele a atacat legământul dintre Adam și Eva și pe cel dintre om și Dumnezeu.
    • Păcatul este revolta omului împotriva stăpânirii lui Dumnezeu.
  2. Urmările căderii
    • Ascultarea de diavol se dovedește a fi cea mai proastă afacere.
    • Adam și Eva își fac haine din frunze pentru a-și acoperi goliciunea.
    • Eșuează în a-și recunoaște greșeala, dând vina pe altul.
    • Au pierdut darul vieții divine și darurile preternaturale.
    • Aceste pedepse sunt de fapt remedii, pentru îndreptarea naturii umane.
    • Solidaritatea neamului omenesc face să suferim și noi consecințele păcatului originar.
  3. Din milostivire
    • Hainele din piele și alungarea din Eden sunt acte de milostivire divină.
    • Moartea pune capăt situației căzute a omului.
    • Este proclamată deja prima Veste Bună, prevestind mântuirea adusă de Cristos.

Recomandăm folosirea și a manualului (integrat alăturat în pagină)

Iată de exemplu ce veți putea citi în manual:

  1. Dicționar
    • Preternatural
    • Concupiscența
  2. Vreau să știu!
    • A fost păcatul lui Adam și Eva unul sexual?
    • De ce îngerii au fost puși de pază la estul Edenului?
    • Există texte apocrife care să vorbească despre cădere?
  3. Aprofundări
    • Ce spune Catehismul despre căderea omului
    • Sf. Toma de Aquino despre Eden
    • Sf. Toma de Aquino despre omul din Eden
    • Papa Benedict al XVI-lea despre Geneză 3
    • Papa Ioan Paul al II-lea despre căderea în păcat
    • Sf. Ioan Damaschinul despre om

Dacă vă place...

Dacă vă place acest program… ei bine, a costat producerea lui: bani, energii, timpi. Și continuăm să producem, dar pentru aceasta avem nevoie de ajutorul Dvs. Dacă se poate, ne-am bucura de susținerea Dvs financiară, cât de mică.